مقالات وارده؛ «کمپین دادخواهی همچون چراغی بر تاریکخانه برای ثبت حقایقِ در تاریخ»

۳۷۰

جناب آقای دکتر نورعلی تابنده «ملقب به مجذوبعلیشاه» قطب طریقت گنابادی بودند ، ایشان دکترای جرم شناسی خود را از سوربن فرانسه گرفته بودند، چند ماه قبل از وقایع گلستان در ۰۳/۰۱/۹۶ از برنامه حذف خود سخن گفته بودند.

بلطبع از روند اتفاقاتی که در اطراف خود حادث می شد، کاملا آگاه بودند.

در ۱۵/۱۲/۹۶  هم با مخاطب قرار دادن مردم ایران ، گستره سخنرانی خود را از جامعه درویشی به جامعه وسیع تر مدنی ایران بسط داد.

در همان جلسه اظهار امیدواری کرد که در عید نوروز پیش رو با دراویش ملاقات داشته باشد ، از همه مهم تر ایشان با همان زبان اشاره که در بین عرفا بسیار رایج بوده ، اینبار از حصر خودشان سخن می گویند.

بعد از سه ماه و نیم بی خبری مطلق , در خرداد ۹۷ فیلمی از ایشان منتشر می شود، دقیقا کمی قبل از بالا بردن محمد ثلاث، باید فضای درویشی برای اعدام آماده می شد.

بنابراین چگونگی این فیلم بسیار مهم بود.

به همین لحاظ برخلاف سایر فیلم های منتشر شده از ایشان ( در طول ۲۳ سال قطبیت ایشان) از بسیاری موارد غیر معمول و متفاوت بود.

نحوه چینش افراد و میزان قرابت به ایشان کادر و و ترکیب فضا ی بیرونی حیات با تاب و حتی نوع پوشش و لباس ، همه سناریویی بود از پیش تعیین شده ، تا بعد از صد شبانه روز بی خبری پیام خود را به مخاطبان انتقال دهد.

در وضعی کاملا خصوصی از حصر و به ظاهر در آرامش.

اما با همه اینها ، تجربیات وکالت و قضاوت ایشان موجب شد تا در همان فرصت کوتاه بجای پاسخ مورد نظر فرد سوال کننده ، از کشته شدن اسلاف و اجداد خود سخن گفتند و همانجا فیلم تمام می شود.

این سخنان در سایت های وابسته به امنیتی های سپاه و اطلاعات بازتاب پیدا می کرد و بشدت باعث عصبانیت آن ها می شد.

۲۸ خرداد ثلاث بر دار می شود ، وکیل او بخاطر نبود دلایل و ارائه مدارک توسط مولایی تلاش زیادی می کند و از نمایندگان دراویش درخواست جلسه میکند، و اذعان می دارد که نمایندگان دراویش( منظور افرادی بودند که قرار بود از حقوق زندانیان دراویش دفاع کنند) پاسخ تلفن او را نمی دهد؟!

پیشتر از رای دادگاه، نمایندگان تقاضای اشد مجازات برای دراویش و برادران و هم مسلکان خود از بیدادگاه جمهوری اسلامی می کنند و پس از اعدام ثلاث هم نمایندگان پاسخ سیاستمدارانی را می دادند که به روند نا عادلانه دادگاه ثلاث معترض بودند.

در نهایت وکیل ثلاث بخاطر پیگیری هایش در خصوص ثلاث بازداشت می شود.

شنیده ها خبر از تصرف اکثر موقوفات، مددکاری و حسینیه امیر سلیمانی شدت پیدا می کند.

جامعه درویشی همچنان متحیر و گیج و جامعه بیرونی در فضای مجازی در تلاش برای باز کردن فضا و اطلاع رسانی است، در نهایت جمعی از وکلای حقوق بشری آمادگی خود را جهت ورود و همکاری به پرونده های زندانیان اعلام می کنند، اما باز هم پاسخ نمایندگان خیـــر بود.

در حالیکه جناب دکتر تابنده در حصر بودند؛ بطور غیر معمول ده ها بیانیه از سمت ایشان امضاء و منتشر میشد، اما به گواهی تاریخ و گواهی کسانی که دکتر تابنده را می شناختند با روش و منش اخلاقی و سیاسی ایشان یکی نبود و وضعیت بیانیه ها ، اکثر آگاهان را در خصوص برخی مسائل پیش رو نگران کرد.

با همین سری بیانیه ها، سایت های مجذوبان و کمی بعد سایت مزار سلطانی غیر فعال شدند و گزینه های دیگری بجای این دو سایت فعالیت خود را آغاز کردند.

کمی بعد از آغاز فعالیت سایت مزار بیدخت ؛ فایل صوتی پخش می شود که از هر حیث دارای اهمیت بود.

سخنرانی در خصوص آینده سلسله.

اما این سخنرانی با اهمیت ، که انتظار می رفت کمافی السابق به همان صورت متداول پخش (آنلاین-مستقیم ) در اختیار عموم ارادتمندان، علاقه مندان و مریدان ایشان قرار می‌گرفت ، اما اینگونه نشد!

بلکه در نهایت تعجب ، سخنرانی (فایل صوتی ) ایشان پس از هشت ساعت تأخیر منتشر می شود و از همه اسف بار تر آنکه حتی فایل صوتی- تصویری آن روز هم ، دو هفته بعد منتشر می شود!

شک و تردید ها با انتشار یک فیلم شدت می گیرد اما دوباره با رسانه های آلتر ناتیو سعی می کنند با حضور و کادر بندی خاص نوعی چیدمان و تحمیل افراد مورد نظر در کادر دوربین فیلمبردار این بی اعتمادی را ترمیم کنند.

شهریور ۹۷ روز تاسوعای حسینی حضرت آقا برای اولین بار در یک مجلس عمومی حضور پیدا می کنند.

کیفیت صدا بسیار پائین و با دوربین موبایل ثبت و فیلمبرداری شده است.

از افرادی که انتظار می رود وظیفه تنظیم میکروفون و دوربین را داشته باشند خبری نیست!

در این جلسه صراحتا نمایندگان را به انجام وظائف فردی و معمولی فرا می خوانند و جایگاه آنها را مثل همه فقرا بر می شمردند.

اما بلافاصله کمتر از چندروز نمایندگان گوئی که کار نیمه تمامی داشته باشند، اینبار به گونه ای و عنوان « نمایندگان افتخاری» خود را به جامعه فقر تحمیل کردند.

اما این تلاش برای تمام کردن کدام مهم بود؟

آیا کار نیمه تمام ، ادامه همان توافقات با امنیتی ها نبود که ، حسینعلی کاشانی از آن سخن گفته بود؟!

نمایندگان تحمیلی لطفا پاسخگو باشید؟!

آیا آن کار نیمه تمام چیزی به غیر حذف فیزیکی ایشان بود که پیشتر مکرر از آن سخن گفته بودند؟!

برای رسیدن به حواب کافی است, پازل ها را کنار هم بگذاریم تا تصویر درست تری در دست داشته باشیم.

از طرفی امنیتی ها توانسته بودند در سکوت و مذاکره با نمایندگان و گروگان گیری زندانیان ، برخی از اموال و موقوفات سلسله و مددکاری را از آن خود کنند.

دراویش فعال هم یا در زندان بودند یا امکان واکنش نداشتند، دیگر رسانه ای که افکار عمومی جامعه و دراویش را متوجه کند هم نبودو دکتر آزمایش هم ارتباط اش با داخل دولتسرا بلکل قطع شده بود، حالا مانده بود جانِ جانان!

بنابراین باید با ملاقات سعی میشد فضا عادی جلوه شود تا نقشه شوم خود را به انجام رسانند.

پس درِ دولتسرا با محدودیت هایی باز شد و برخی وارد دولتسرا می شدند.

اما فرمایشات مستقیم و آنلاین پخش نمی شد! و حتی افراد حاضر و شاهدین هم از اخلال خرابکاری های سیستم های صوتی ، پارازیت و ندادن سمعک و … سخن میگفتند.

بلطبع امکان انعکاس فرمایشات مستقیم ایشان به بیرون اصلا نبود، فعالیت کانال مزار سلطانی که پیشتر متوقف شده بود، دوباره شروع بکار کرد اما امکان دسترسی به فرمایشات را نداشت و در بیانیه های مکرر از ملاقات کنندگان تقاضا می کرد تا صدای ایشان را با هر وسیله ای ( ضبط و رکوردر و تصویربرداری موبایل و …) به مدیران کانال مزار سلطانی ارسال کنند.

شاهدان این ملاقات ها گفته های زیادی از عینیات خود در دولتسرا در سینه دارند.

کمپین حاضر بخش هایی از این مشاهدات را به گوش وجدان های بیدار رسانده و چراغی به تاریکخانه انداخته است برای ثبت حقیقت در تاریخ.

نمایندگان افتخاری در مقابل تاریخ باید پاسخگو باشید؟!

اینفوصوفی افتخار آن را دارد تا با هماهنگی و بنا به درخواست و با موافقت نگارنده ، مطالب، اسناد، شواهد و مقالاتی که برای ما ارسال می شود را منتشر نماید.

منتظر نظرات، پیشنهادات و انتقادات همراهان و یاران گرامی هستیم.

مقاله ای که از نظر گذشت یکی از مقالات دریافت شده از مخاطبان محترم اینفوصوفی است که برای بخش تماس با ما ارسال شده است.

 نظرات طرح شده در این یادداشت الزاماً بازتاب دیدگاه اینفوصوفی نیست.