قسمت سوم ؛ سخن و سوالاتی چند از حسینعلی کاشانی یکی از نمایندگانِ بی پاسخ

۱,۱۹۸

قسمت سوم 

واعظ شهر که مردم مَلَکش میخواندند

قول ما نیز همین است که او آدم نیست

  سخن و سوالاتی چند از حسینعلی کاشانی یکی از نمایندگانِ بی پاسخ

در قسمت دوم این مقاله به بند ۴ بیانیه ی منتسب به حضرت آقای حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه ارواحنا له الفداه در دوران حصر پرداختیم و با شرحی از آنچه در استان گیلان گذشت و سوالاتی از حسینعلی کاشانی، مانند سایر سوالات کمپین دادخواهی که بی پاسخ مانده در انتظار ارائه جواب بودیم، گویا سکوتی که نمایندگانِ خودخوانده و تیم پزشکی حضرتشان اختیار کرده اند تصمیم به شکستن ندارد و جامعه بزرگ فقری را در ابهامات و پرسشهای فراوانی قرار داده است.

اینک رجوع میکنیم به بند دیگری از بیانیه.

در مورد بند ۵‌ – اشاره ی تاکیدی بر اجازه ی برادر مکرم آقای دکتر سرور جهت اخذ وجوهات و اجازه نماز شده است.

با توجه به اینکه در فرمان اجازه نماز که از طرف حضرت آقای مجذوبعلیشاه ارواحنا فداه برای آقای دکتر سرور شرف صدور یافته است از اخذ وجوهات الهی توسط ایشان نامی برده نشده و تنها دستوری که معظم له بعد از اجازه اقامه جماعت و رعایت پیشقدمان مجاز و احترام و کسب تکلیف از شیخ جلیل القدر جناب آقای معروفی مرقوم فرموده اند ، سعی و کوشش در اتحاد و همدلی فقرا میباشد که تصویر فرمان مجاز نمازی آقای دکتر سرور ضمیمه ی همین مقاله تقدیم خوانندگان عزیز و گرامی میگردد.

سوالی که در اینجا از آقای کاشانی باید پرسید این است که با توجه به اینکه اجازات صادره برای اشخاص مجاز، گاهی بیشتر و یا گاهی در مواردی معاف میشوند، چگونه است که دقیقا اجازه ی اخذ وجوهات یکی از مهمترین اجازاتی است که در دوران حصر برای اکثریت مجازین و گاهی فقرای پیشکسوت صادر گردید و با توجه به اینکه در اکثریت نقاط اشخاصی اجازه ی این کار را داشتند ولیکن با یک سازماندهی متشکل و برنامه ریزیِ دقیق این مساله را در اختیار کامل قرار گرفتید و مجازین اخذ وجوهات را تغییر و یا با شرایط جدید اعلام نمودید؟

سخنی کوتاه هم با جناب آقای دکتر سرور داریم، شما که از دیار عشق و عرفان، همدان بودید و در دامان بزرگوارانی همچون آقای فرهانپور و مرحوم درویش مهدی پرورش یافته اید و بعد نیز تحت عنایات ویژه ی جناب آقای معروفی قرار گرفتید و به خاطر داریم که چندین سال پیش در برهه ای از زمان یکی از اسطوره های غیرت فقری معرفی میشدید آن هم به سبب برخورد شدید با شخصی که به جناب آقای معروفی بی ادبی کرده بود و بسیاری اتفاقات و مسائل دیگر، چگونه و با چه دیدگاهی جناب آقای معروفی را تنها گذاشتید؟

آقای دکتر سرور حقیر در زمانیکه هنوز مجاز نماز نشده بودید در مجالس فقری ( شبهای جمعه و دوشنبه و چهارشنبه و صبح جمعه ) شهر رشت به وضوح عنایت و لطف خاص ایشان به شما را میدیدم و بعد از اتمام مجلس با اخوان که مینشستیم ازین عشق و ارادت شما با هم گفتگو میکردیم!

آقای دکتر سرور چه کسی در نزد حضرت آقا شفاعت شما را کرد؟ پ

چه شخصیتی باعث شد که در بین این همه فقیر پیشکسوت و گیلانی ضمانت شما را در نزد ایشان بکند؟

کدام بزرگواری در رسیدن شما به این مقام و منصبِ خدمت در کنارتان صادقانه ایستاد؟

کدام شخصیت بزرگی وقتی که برایتان دسیسه چیدند و شب نامه پخش کردند که این آقا بومی نیست و سن ظاهر و باطنش برای مجاز نمازی کم است از شما دفاع کرد و تنهایتان نگذاشت؟

آقای دکتر سرور به چه قیمتی؟

شما چرا؟

گذر زمان مشخص کننده ی همه ی مسایل پیش آمده خواهد بود و بزودی زود همه ی ابهامات برطرف خواهد شد و بعنوان یکی از کوچکترین ارادتمندان این سلسله جلیله از شما میخواهم به فرمانی که حضرت آقای مجذوبعلیشاه ارواحنا فداه برای شما صادر فرموده اند نگاهی بیندازید.

امیدوارم هیچکدام از ما فقرای این سلسله الهی آن فرمایش حضرت آقای صالح علیشاه را که در پند صالح مرقوم فرموده اند را از یاد نبرده و با تمام وجود به آن پایبند باشیم ، که فرمودند:

 نسبت به هرکسی که از او نیکی به تو رسیده وفادار باید بود نه فراموشکار.

شرح این هجران و این خون جگر

این زمان بگذار تا وقتِ دگر

مقال ادامه دارد…

ارادتمند

دریوزه

  • بیشتر بخواهید : 

مقالات وارده؛ سخن و سوالاتی چند از حسینعلی کاشانی یکی از نمایندگانِ بی پاسخ

قسمت دوم ؛ سخن و سوالاتی چند از حسینعلی کاشانی یکی از نمایندگانِ بی پاسخ

متن نامه حضرت آقای حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه ارواحنافداه خطاب به فقرای استان گیلان

  شنبه ٨ دی‌ماه ١٣٩٧

هو

١٢١

«إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ»

حضور فقرای محترم استان گیلان وَفَّقَهُمُ‌الله

با سلام به همه فقرا از درگاه خداوند ازدیاد حال محبت ایمانی و توفیق اجرای تعهدات فقری و عرفانی را برای تمام فقرا مسئلت دارم و توجه فقرا را به نکات مهمی جلب می‌نمایم و امیدوارم با اجرای آنها مکتب حق و اولیای او را یاری نمائیم تا مشمول عنایات او قرار گیریم :

۱- تمام آقایان مشایخ محترم این سلسله جلیله فقط اجازه دارند در محدوده دستوراتی که به آنها داده شده است،‌عمل نموده و به فقرا برسانند لذا نباید نظرات شخصی و سلیقه ای خود را به فقرا تحمیل نمایند. و یا مکاشفات و مشاهدات خود را ترویج دهند.

۲- فقرا باید از هرگونه گفتار و کردار غلو آمیز و اغراق در حق مشایخ و مجازین خودداری نمایند چون اینگونه گفتار و کردار اثر سوئی در حال دیگر فقرا داشته و نیز بیگانگان تصور می‌کنند عقیده و نظر بزرگان سلسله است.

۳- آقایان مشایخ و مجازین به فقرایی که افتخار خدمت دارند یا اطرافیان خود نباید آنقدر اجازه و اختیار بدهند که در امور فقری یا مسائل شخصی و خانوادگی آنان دخالت نمایند و از این نزدیک بودن ظاهری سوءاستفاده های مادی و شخصی نمایند زیرا بعضی از آنان ممکن است از عوامل نفوذی بوده و یا دارای اغراض و مقاصد دنیوی باشند.

۴- با اظهار خشنودی از حال محبت فقرای رشت و حضور آنان در مجلس شب جمعه لازم است فقرا در رشت مراعات حال ضعف و کسالت شیخ محترم آقای محمدعلی معروفی صادقعلی حفظه‌الله را نموده و غیر از مجلس فقری مزاحم ایشان نشوند و برای ملاقات مسافرین نیز فقط یک روز در هفته تعیین شود و در غیر آن زمان معین ملاقات ننمایند. و نیز آقای معروفی تا رفع کسالت جسمی و روحی از دستگیری و تشرف خودداری نمایند.

۵- در رشت فقط برادر مکرم آقای دکتر جلیل الدین سرور زیدتوفیقه علاوه بر اجازه اقامه جماعت، مسئول اخذ وجوهات الهی هستند بنابراین اگر شخص دیگری تاکنون دریافت می‌نموده باید وجوهات را با صورت اسامی پرداخت کنندگان به ایشان تحویل داده و رسید دریافت نمایند.

۶- برادر مکرم آقای حاج حسینعلی کاشانی بیدختی وفقه الله همانطور که در نامه مورخه ٨۶.١٢.١٩ دستور داده ام بطور مرتب به استان گیلان سفر نموده و نظم و ترتیب مجالس فقری را اداره نموده با سخنان و مواعظ خود فقرا را با وظایف فقری و تعالیم عرفانی آگاه و آشنا نمایند.ضمناً دستورات و پیامهایی را که از طرف این فقیر به آقای معروفی و فقرا ابلاغ مینمایند لازم الاجرا می باشد. انتظار دارم آقای معروفی و فقرای استان گیلان با همکاری و کمک به ایشان در رونق صوری و معنوی این سلسله جلیله موفق باشند.

التماس دعا
حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه

تصویر فرمان اجازه نماز از طرف حضرت آقای دکتر نورعلی تابنده گنابادی مجذوبعلیشاه ارواحنا فداه برای آقای دکتر جلیل الدین سرور در رشت
تصویر فرمان اجازه نماز از طرف حضرت آقای دکتر نورعلی تابنده گنابادی مجذوبعلیشاه ارواحنا فداه برای آقای دکتر جلیل الدین سرور در رشت

اینفوصوفی افتخار آن را دارد تا با هماهنگی و بنا به درخواست و با موافقت نگارنده ، مطالب، اسناد، شواهد و مقالاتی که برای ما ارسال می شود را منتشر نماید.

منتظر نظرات، پیشنهادات و انتقادات همراهان و یاران گرامی هستیم.

مقاله ای که از نظر گذشت یکی از مقالات دریافت شده از مخاطبان محترم اینفوصوفی است که برای بخش تماس با ما ارسال شده است.

 نظرات طرح شده در این یادداشت الزاماً بازتاب دیدگاه اینفوصوفی نیست.