بهنام محجوبی از دراویش گنابادی محبوس در زندان اوین، محروم از رسیدگی های پزشکی

۳۲۹

پزشکی قانونی در طی نامه ای اعلام کرد که بهنام محجوبی از دراویش گنابادی محبوس در زندان اوین به دلیل وخیم بودن وضعیت سلامتی اش، باید از زندان آزاد گردد.
دکتر زندان با دیدن این نامه و تجویز میزانی قرص به بهنام محجوبی گفته است: «تا دوشنبه صبر کن اگر زنده ماندی به بیمارستان اعزامت می کنیم و اگر مردی چه بهتر!»
بهنام محجوبی علیرغم شرایط وخیم حالش همچنان در بازداشت است و مقامات زندان هیچ اقدامی برای رسیدگی پزشکی و آزادی وی انجام نداده اند.

یک منبع موثق به مانیتورینگ حقوق بشر ایران گفت: «حال بهنام محجوبی اصلا خوب نیست و همه نگران او هستند. قرار بود روزسه شنبه ۶ آبان به بیمارستان اعزام شود و تحت معالجه قرار گیرد، اما تاکنون اقدامی انجام نشده است.»

بهنام محجوبی در حال گذراندن دوران ۲ سال محکومیت خود در زندان اوین است، اما ادامه زندان جان او را به خطر می اندازد و نباید در زندان بماند.
بهنام محجوبی روز یکشنیه ۶ مهر ۹۹ از زندان اوین به بیمارستان روانپزشکی امین آباد (رازی) منتقل شد. این انتقال به صورت اجباری و بهانه اعزام وی به بیمارستان جهت درمان از کار افتادگی دست چپ و تشنج های متوالی این زندانی صورت گرفت.

یک منبع آگاه گفت: «در تیمارستان رازی امین آباد ۴ آمپول به بهنام تزریق می کنند و یکسری داروها به او می دهند که نمی دانیم چی بوده، طبق گفته خودش از وقتی اون آمپول را تزریق کرد بیهوش شد و چیزی متوجه نشد، بعد از آن به مدت ۶ روز و ۵ شب در تیمارستان امین آباد بود. وقتی به زندان برگشت کم کم بدنش شروع شد به سر شدند و درست نمی تونست از جایش بلند بشود و سمت چپ کاملا سر بود. تا اینکه او را به پزشکی قانونی منتقل کردند.»
این منبع ادامه می دهد: «دو هفته قبل در پزشکی قانونی بیماری بهنام تایید شد و اینکه نباید در زندان بماند. دکتر یک نامه به او داد و بهنام نامه را به سرباز همراه داده و او نیز به بهداری اوین رساند. همان روز نامه به اجرای احکام داده شد.»
اما اجرای احکام و مقامات زندان اوین تاکنون هیچ اقدامی در مورد رسیدگی به وضعیت این زندانی انجام نداده اند.

این منبع می افزاید: «روز شنبه ۳ آبان ۹۹ حال بهنام وخیم می شود طوریکه سه با به بهداری اعزام می شود. دو بار اول دکتر او را معاینه نمی کند و بار سوم آنقدر حالش بد می شود که افسر نگهبان وارد شده و او را به بهداری منتقل می کند. دکتر بهداری ابتدا فقط یک سرم به او می زند و بعد در یک لیوان ۲۴ قرس به او می دهد و به او می گوید بخور و بعد به بیمارستان اعزام می شوی. از آنجا که قبلا این قرصها روی سیستم عصبی او تاثیر گذاشته بود و باعث فلج شدن او شده بود بهنام قرصها را نمی خورد. دکتر هم با او لج می کند و می گوید: حالا که قرصها را نمی خوری برو در اتاقت تا دوشنبه و اگر تا دوشنبه زنده ماندی اعزامت می کنم و اگر مردی چه بهتر!»
این منبع در مورد شرایط اخیر بهنام محجوبی می گوید: «این چند روز که از پزشکی قانونی برگشته بدن درد شدید گرفته و داره کلا کم کم حافظه اش رو از دست میدهد؛ طوری که حتی مثال می گوید چرا برادرم ملاقاتم نمی آید در حالیکه اصلا برادر ندارد! یا مثلا شماره تلفن ها را فراموش کرده. یا شب ها چند بار از خواب می پرد و می گوید کسی من را صدا زد و کسی با من کار داشت در حالیکه همه خواب هستند.»

دوستان وی می گویند: «ما نمی دانیم دقیقا چی از جون بهنام می خواهند که با اینکه پزشکی قانونی تایید کرده ولی آزادش نمی کنند و بهداری هم نمی برند و نمی گذارند مراحل درمانش تکمیل بشه. ما احتمال می دهیم شخصی پشت این پرونده آمده و مانع آزادی اش شده.»

لازم به تاکید است که روزی که زندانی عقیدتی بهنام محجوبی برای گذراندن دوران حبس، خود را معرفی کرد نامه پزشک معالج اش را به امین وزیری دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی را به وی نشان داد و گفت که تحت درمان است؛ اما امین وزیری وی را به زندان فرستاد و گفت که از آنجا به پزشکی قانونی اعزام خواهد شد.
در ماه اول زندان داروهای وی از طریق دوستانش به وی داده میشد، اما از ماه دوم جلوی ورود داروهای تخصصی بهنام محجوبی گرفته شد و آزار و اذیت وی شروع شد.
بهنام محجوبی در پی جلوگیری از ورود داروهایش و در اعتراض به این وضعیت، پنج روز دست به اعتصاب غذا زد که در نهایت مسئولان زندان اجازه ورود داروها را دادند.
این زندانی عقیدتی برای بار دوم و در حمایت از زندانیان سیاسی که در زمان شیوع کرونا در زندان هستند و مشکلات زندان، مجددا به مدت ده روز اعتصاب غذا کرد که پس از آن فشار بر این زندانی افزایش پیدا کرد و تماس های وی قطع و از ورود داروهایش نیز ممانعت به عمل آمد.

لازم به یادآوری است که بهنام محجوبی در زمستان سال ۹۶ در جریان حوادث گلستان هفتم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و در ۲۷ مرداد ۹۸ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق ارتباط گیری با سایرین و فراهم ساختن تجمع غیرقانونی به ۲ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت از عضویت در احزاب، گروهها و دستجات سیاسی یا اجتماعی محکوم شد. وی در روز ۳۱ خرداد ۹۹ پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران حبس خود به زندان اوین منتقل شد.

منبع : مانیتورینگ حقوق بشر ایران