طرح «درگذشت مشکوک» دکتر نورعلی تابنده در گزارش سالانه «کمیسیون آزادی بین المللی مذهبی» و نام بردن از «محمد تابنده»

۴۷۷

اختصاصی شبکه جهانی دُرّ تی وی ؛ با همکاری انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر : کمیسیون آزادی بین المللی مذهبی ایالات متحده در گزارش سالانه خود با اشاره به «درگذشت مشکوک» دکتر نورعلی تابنده به دلیل «نارساییها و بدرفتاریهای پزشکی» پس از «دو سال حبس خانگی»، برای اولین بار «محمد تابنده» برادر زاده دکتر تابنده را به عنوان یکی از عوامل «وزارت اطلاعات رژیم» معرفی کرده است.

بر اساس گزارش «کمیسیون آزادی بین المللی مذهبی ایالات متحده»؛ اصل “آزادی مذهبی” در ایران درسال ۲۰۱۹ نیز مانند سالهای گذشته به طرز فاحشی نقض شده است.

در این گزارش آمده است که؛ حکومت جمهوری اسلامی که از سال ۱۹۷۹ تاکنون با «دکترین ولایت فقیه» -که رهبر کنونی آن آیت الله علی خامنه ای توسط ۸۸ عضو مجلس خبرگان رهبری به این سمت منصوب شده است- همواره به مطالبات و اعتراضات مردمی تنها با سرکوب سیستماتیک شدید پاسخ می دهد، بویژه سرکوب سیستماتیک اقلیتهای مذهبی.
در ایران تنوعهای عقیدتی – مذهبی با آزارهای پیاپی مواجه هستند؛ حتی کسانیکه تفسیر دیگری از تشیع داشته باشند دستگیر می شوند. اگرچه ظاهرا! حکومت جمهوری اسلامی مدعی است که دین رسمی کشور “اسلام شیعی” است، اما در واقع تعبیر متفاوت دیگری را از مذهب تشیع ارائه میدهد. در نتیجه کلیه شهروندان مسلمان (اعمّ از شیعه یا سنی) اگر تعبیر دیگری از تعبیر رسمی حکومتی از مذهب تشیع داشته باشند مورد آزار و اذیت و سرکوب قرار می گیرند.
شهروندان ایران حتی از حق اعتراضات مسالمت آمیز محرومند. کسانیکه تعبیر حاکمیت از دین رسمی کشور – شیعه اثنی عشری – را قبول نداشته باشند با اتهاماتی از نظیر محارب (دشمن خدا) مواجه می شوند و به این ترتیب به اتهام ارتداد با احکام مرگ و اعدام روبرو هستند.

حکومت ایران حقوق دراویش و صوفیان را مورد تضییع و تضییق قرار می دهد. در حالیکه دراویش (گنابادی) خود را معتقد و پایبند به عرفان اسلامی می دانند.

حکومت جمهوری اسلامی دراویش و صوفیان را در زمره فرق انحرافی از دین بر می شمرد و بعضا بسیاری از دراویش گنابادی را – که به حبس خانگی دکتر نورعلی تابنده قطب این سلسله اعتراض کرده بودند – مورد «آزار و اذیتهای فراوان» قرار داد.

در این گزارش آمده که؛ دکتر نورعلی تابنده رهبر دراویش گنابادی دو سال پایانی عمر خود را در حبس و حصر خانگی بسر برد و سرانجام بر اثر «بدرفتاریها و نارساییهای پزشکی» پس از دو سال حبس خانگی درگذشت.

در بخش دیگری از این گزارش آمده که دستگاه قضایی حکومت جمهوری اسلامی دراویش گنابادی را با اتهامهایی از قبیل «اقدام علیه امنیت ملی» به حبس، تبعید، ممنوعیت استفاده و فعالیت در شبکه های اجتماعی محکوم کرد.
در اواخر سال ۲۰۱۹ تعدادی از دراویش در زندانهای فشافویه و قرچک پس از بدرفتاریهای غیر انسانی که با آنها صورت گرفت، حتی از رسیدگیهای پزشکی و درمانی محروم شدند.

این گزارش با اشاره به مشکلات دکتر تابنده در امر«غذا خوردن» اضافه میکند که ایشان در بیمارستان بستری شدند، و در حالی که از دسترسی به پزشکان و مشاوران (افراد قابل اعتماد خود) محروم شده بود سرانجام بر اثر «نارساییها و بدرفتاریهای پزشکی» فوت کردند.

در این گزارش به دخالت رژیم جمهوری اسلامی در امر جانشینی قطبیت سلسله گنابادی نیز اشاره می شود و برای اولین بار از محمد تابنده، «برادر زاده دکتر تابنده» به عنوان یکی از عوامل «وزارت اطلاعات رژیم» نام میبرد. این گزارش بدون اسم آوردن از حسینعلی کاشانی یادآور میشود که محمد تابنده با همکاری یک “ملای حکومتی و ضدصوفی” برای تصاحب مسند قطبیت سلسله صوفیه در رقابت تنگاتنگی با آقای علیرضا جذبی مقابله کرده است.

لینک گزارش کامل سالانه «کمیسیون آزادی بین المللی مذهبی ایالات متحده»