تنها محکوم کردن اعدام روح‌الله زم کافی نیست

کمپین درخواست از اتحادیه اروپا، آمریکا و کشورهای عضو شورای حقوق بشر برای اقداماتی فراتر از «محکوم کردن» پیرامون «قتل حکومتی» شهید روح الله زم

۵۵۶

کمپین درخواست از اتحادیه اروپا، آمریکا و کشورهای عضو شورای حقوق بشر برای اقداماتی فراتر از «محکوم کردن» پیرامون «قتل حکومتی» شهید روح الله زم

خطاب به اتحادیه اروپا، دولت آمریکا و کشورهای عضو شورای حقوق بشر: تنها محکوم کردن اعدام روح‌الله زم کافی نیست

روح‌الله زم، خبرنگار پناهنده در فرانسه و مدیر یک کانال تلگرامی مخالف جمهوری اسلامی، یک سال پس از ربایش در عراق و انتقال به ایران توسط نیروهای سپاه پاسداران، در تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۲۰ و تنها به خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای اعدام شد. حکم اعدام زم شتاب‌زده، در پی محاکمه‌ای ناعادلانه و بدون اطلاع قبلی به او و خانواده‌اش اجرا شد.

اعدام روح‌الله زم اقدام‌های ماشین خشونت و ترس‌پراکنی جمهوری اسلامی را به سطحی بی‌سابقه‌ رسانده است.

ما امضا کنندگان این متن بر این باوریم که تنها محکوم کردن اقدام‌های خشونت‌آمیز جمهوری اسلامی در فضای مجازی و رسانه‌ای آن هم به صورت موردی نمی‌تواند بیانگر حمایت واقعی از حقوق بشر و به ویژه آزادی بیان باشد.

ما ضمن محکوم کردن تهدید، آدم‌ربایی، گرفتن اعترافات اجباری به دست بازجو-خبرنگاران صداوسیمای جمهوری اسلامی و در نهایت اعدام روح‌الله زم، خواهان برخورد جدی و پیگیری حقوقی این اقدام مجرمانه و سایر اقدامات ناقض حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی هستیم و تاکید می‌کنیم که تا رویه‌های ضد بشری در ایران علیه فعالان مدنی، سیاسی و رسانه‌ای و شهروندان ادامه دارد، حقوق بشر و آزادی بیان در جهان تحقق نخواهد یافت.

ما از اتحادیه اروپا، دولت آمریکا و کشورهای عضو شورای حقوق بشر به طور قاطع می‌خواهیم که:

هر گونه مذاکره با جمهوری اسلامی را منوط به پیش‌شرط رعایت حقوق بشر کنند.

در نشست آتی شورای حقوق بشر در مارس ۲۰۲۱ یک بیانیه مشترک علیه نقض سازمان یافته و گسترده حقوق بشر در ایران تهیه و ارائه کنند.

مقاماتی را که در ارتکاب جرایم بین‌المللی مانند شکنجه، کشتارهای فراقضایی و جنایت علیه بشریت دست داشته‌اند شناسایی کنند و با استناد به اصل صلاحیت جهانی، آن‌ها را در حوزه‌های قضایی کشورهای خود تحت تحقیقات کیفری قرار دهند و برایشان حکم جلب صادر کنند.

محرومیت‌‌های دیپلماتیک شامل منع سفر مقامات ناقض حقوق بشر و کارکنان ناقض حقوق بشر صداوسیما را در دستور کار قرار دهند.

برای امضا پتیشن اینجا کلیک کنید