مرقومه جناب آقای محمداسماعیل صلاحی به حجت الاسلام اعرافی به مناسبت برگزاری همایش تصوف، شاخصه ها و نقدها

۱,۱۰۱

همایشی با عنوان «تصوف، شاخصه‌ها و نقدها» به ریاست محمدتقی سبحانی مسئول «قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» در قم برگزار شده است.

جناب آقای محمداسماعیل صلاحی به مناسبت برگزاری همایش «تصوف، شاخصه‌ها و نقدها» نامه ای خطاب به حجت الاسلام اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور نگاشته؛ متن این نامه به شرح زیر است :

هو

۱۲۱

جناب حجت الاسلام آقای شیخ علیرضا اعرافی مدیر محترم حوزات علمیه کشور ، زاده الله علماً و توفیقاً ؛ بعد التصلیه و التسلیم ؛ عظم اله اجورنا واجورکم بمصابنا بسیدنا و مولانا الحسین علیه السلام ؛ برادر گرامی و دوست و همشهری عزیز ،

همانطور که مستحضرید خاندان فقیر نزدیک به دو قرن است که دل در گرو محبت بزرگان علم و عرفان اسلامی و تصوف شیعی داریم و بنا به تعاملات اجتماعی و قرابت نسبی و سببی فی ما بین با جنابعالی بخوبی با رویه خاندان که زائیده تفکر عارفانه و اندیشه صوفیانه است آشنا می باشید و نیک می دانید که رویه جد امجد فقیر مرحوم عالم عارف ربانی آقای حاج شیخ اسماعیل صلاحی به تأسی از موالیانش حضرت سلطانعلیشاه شهید و حضرت نورعلیشاه و حضرت صالحعلیشاه ، همواره دفاع از مظلوم و همراهی ستمدیدگان و مبارزه با ستم پیشگان بوده حتی در مقاطعی از زمان به همراهی پدر شما شتافته و ایشان را از مرگ محتمل الوقوع که در اثر برخورد با یکی از خوانین محلی و تعقیب پدر و عمو و سایر اقوامتان حادث گردیده و در دادگاه ارتش در دهه بیست پرونده مزبور مطرح شده نجات داده اند و بد نیست که بدانید این حمایت با همکاری یکی از دراویش متنفذ کرمان در ارتش یعنی مرحوم سرهنگ صحیفی صورت گرفت و البته تذکر آن نه از باب منت است چرا که پدر جنابعالی نیز در اقدامی مشابه در قضیه شیخ حسین تفرشی نسبت به خاندان ما تعامل کامل نمودند تذکر این قسمت برای بیان این واقعیت است که آموزه های عملی عرفان و تصوف را یادآوری نمایم و بدانید که در تصوف خدمت و شفقت از ارکان شمرده شده و آموزه های صوفیانه ، مرحوم صلاحی را عین صلاح نموده و از او شخصیتی خدوم و قابل احترام ساخته بود، لذا هرچه درباره تصوف بدگویی شود و همایش هایی برگزار گردد، شخصیت افرادی نظیر صلاحی ها برهان حقانیت این راه و بزرگان و مربیان صوفیه بشمار می روند از منظر علمی نیز تنها مستند مخالفان که قابل اعتنا در وهله نخست است احادیث و روایاتی است که در رد صوفیه به پیامبر و ائمه منتسب نموده اند و جالب آنکه این احادیث کلا جعلی است که تحقیق عمیقی در اینباره توسط محققان از جمله آقای عیسی جعفری صورت گرفته و بحمدالله مشخص گردیده که سند آنها کلا جعلی و دلالت آنها باطل است و کتاب حدیقه الشیعه همان کتاب کاشف الحق معزالدین اردستانی است که بخش ضدصوفیانه بصورت ناشیانه بدان الحاق گردیده و کتاب مجعول جدید را حدیقه نام گذارده اند و نسبت تألیف انرا به ناحق به محقق اردبیلی داده اند که تحقیقات ذیقیمت آقای جعفری را بضمیمه این نامه خدمت جنابعالی تقدیم میدارم و به عنوان آخرین نکته یادآوری می نمایم که متأسفانه سایه شوم سیاست بر حوزات علمیه گسترده شده و اشخاصی در پی مناصب دنیا و شهرت و ایجاد جایگاه برای خود هستند که برای نیل به این مقصود بی رحمانه حمله به تصوف را بعنوان اولین و مهمترین قدم در دستور کار خود قرار داه اند اینها نه دلسوز مذهبند و نه معتقد به آن لذا هوشیار باشید که بدام ایشان گرفتار نشوید و با رسن پوسیده آنها بچاه نروید و خود مستحضرید که مناصب دنیا زودگذر است؛ خنک کسی که پس از وی حدیث خیر کنند – که جز حدیث نمی ماند از بنی آدم. وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ.

۶ محرم الحرام ۱۴٣۸ قمری – فقیر : محمداسماعیل صلاحی