نظر تخصصی و حقوقی ۶ حقوقدان ، وکیل و فعال حقوق بشر برجسته در مورد مکتوبات منسوب به دکترتابنده

۱,۵۷۹

تشدید سرکوب لجام گسیخته دراویش گنابادی در ماههای اخیر که به بازداشت خانگی قطب طریقت نعمت اللهی سلطانعلیشاهی گنابادی دکتر نورعلی تابنده انجامید؛ شائبه صدور قرار بازداشت علیه ایشان را دامن می زند.

اگرچه عده ای از همان ابتدای امر تلاش کردند که بازداشت خانگی دکترنورعلی تابنده و تعطیلی مجالس درویشی در سراسر ایران را به تجمع دراویش گنابادی در برابر منزل پیر و مرادشان دکتر نورعلی تابنده مرتبط سازند اما اکنون با گذشت بیش از ۳ ماه از آنچه در گلستان هفتم گذشت، هر روز که میگذرد ابعاد تازه ای از توطئه از پیش طراحی شده دستگاههای امنیتی – اطلاعاتی کشور علیه بزرگ طریقت گنابادی برملا میشود.

اگرچه از همان روزهای آغازین بهمن ماه ۹۶  تحرکات نیروهای بسیجی و لباس شخصی حوالی منزل ایشان شدت گرفته بود اما ، تا پیش از حملات سازمان یافته در شب خونین ٣۰ بهمن ماه تردیدها نسبت به این تحرکات،در هاله ای از ابهام قرار داشت.

اکنون که بیش از ٣ ماه از این ماجرا می گذرد و در آستانه ۱۰۰ روز از بازداشت خانگی دکترنورعلی تابنده پس از آنکه ایشان رسما در یک پیام صوتی-تصویری از حصرخانگی مطلق خود به پیروانشان خبر دادند؛ هر روز شاهد انتشار بیانیه ها و دستخط ها و مکتوباتی منتسب به ایشان هستیم. این در حالی است که ایشان بطور مطلق در بازداشت خانگی بسر می برند و هیچیک از افراد امین و مورد وثوق ایشان امکان دسترسی و ملاقات با ایشان را ندارند.

بطوریکه در آخرین ویدئویی که در شبکه های مشکوک مجازی از ایشان بصورت سانسور شده منتشر شد، ایشان درخواست دیدار اشخاصی را دارند که ایشان شخصا (تأکید می کنیم شخصا) اجازه ملاقات به انها می دهند.

اشخاصی هم که به دیدار ایشان می روند اینطور به نظر میرسد که بدون اطلاع دکتر تابنده از ایشان فیلم یا عکس می گیرند و بر روی منابع خبری ضد تصوف قرار می دهند.

بطوریکه پیروان طریقت گنابادی برای دیدن تصاویر یا اخبار مرشد و مرادشان باید به صفحات مجازی دشمنان فقر و درویشی مراجعه و اخبار مربوط به دکترنورعلی تابنده را در این صفحات پیگیری کنند.

با اینحال پایگاه خبری درویشان در جهان (اینفوصوفی) از طریق شبکه جهانی دُرّ تی وی افتخار آن را دارد که نظر حقوقدانان مبرز و برجسته کشورمان را در مورد وضعیت بازداشت خانگی دکتر نورعلی تابنده و مکتوبات منسوب به ایشان حتی اگر به امضا ایشان رسیده باشد و همچنین نمایندگانی که از طریق همین مکتوبات معرفی شده اند را مورد بررسی قرار داده و در مورد آن نظر تخصصی – حقوقی و کارشناسی شان را جویا شود :

  • شیرین عبادی حقوقدان و فعال حقوق بشرِ برنده جایزه صلح نوبل : کلیه مکتوبات و اعلامیه های منسوب به دکتر نورعلی تابنده تا زمانیکه در بازداشت خانگی هستند، جعلی و فاقد ارزش است

  • نسرین ستوده حقوق دان و فعال حقوق بشر : آقای دکتر نورعلی تابنده در شرایط «اضطراری و اکراه آمیز» در بازداشت خانگی هستند، از همین رو، نمی توان به صحت نامه ها و مکتوباتی که به ایشان منتسب است اعتماد کرد

  • دکتر محمد سیف زاده حقوق دان برجسته کشور : اصالت نامه ها و مکتوبات منتسب به شخصی که در حصر می باشد، مورد تردید است

  • دکتر سید مصطفی آزمایش حقوق دان و مدیر مسئول «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر»: دستنوشته ها منتسب به شخصی که در حصر است، فاقد وجاهت و اعتبار قانونی است 

  • دکتر عبدالکریم لاهیجی حقوق دان و فعال حقوق بشر: اصولا مکتوبات منتسب به فردی که در حصر است فاقد هر گونه اعتبار حقوقی است

  •  رضا علیجانی فعال «ملی – مذهبی»، روزنامه نگار و زندانی سیاسی پیشین: تا هنگامی که دکتر تابنده در حصر است، هیچ گونه مکتوب منتسب به وی را نمی توان پذیرفت