پیام تسلیت نهضت آزادی ایران در پی درگذشت دکتر نورعلی تابنده

۱,۹۴۷

در پی درگذشت دکتر نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی، نهضت آزادی ایران پیام تسلیتی صادر نمود که متن آن بشرح زیر است:

بسمه‌تعالی

هوالباقی

شادروان دکتر نورعلی تابنده «مجذوب‌ علیشاه» (۱۳۹۸ – ۱۳۰۶)، سرسلسله دراویش گنابادی و از جمله پیروان راه مصدق و یکی از کنشگران قدیمی حوزه حقوق بشر به دیدار حق شتافت.

دکتر نورعلی تابنده در راه تحقق حقوق و حاکمیت ملت ایران در فضای مخاطره‌آمیز دوران انقلاب، برحسب تکلیف دینی و ملی و بدون هراس از فضای سرکوبی که ساواک مهیا کرده بود، هم‌دوش با سیاستمداران خوشنامی مانند زنده‌یادان مهندس بازرگان و دکتر سحابی و همراه با حقوق‌دانان برجسته و متعهدی مانند زنده‌یاد دکتر احمد صدر حاج سید جوادی، در سال ۱۳۵۶ از جمله موسسان و پیشگامان «جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر» بود و وکالت جمعی از روحانیون مبارز و فعالان سیاسی را به عهده داشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دولت موقت، زنده‌یاد دکتر نورعلی تابنده در وزارتخانه‌های دادگستری و فرهنگ و هنر، منشاء خدمات گسترده‌ای قرار گرفت. در دهه شصت وکالت زنده یاد مهندس بازرگان، دکتر ابراهیم یزدی و سایر اعضای نهضت آزادی را در پرونده های سیاسی با طیب خاطر بر عهده داشتند و زمانی که حاکمیت از آرمان‌های انقلاب و اصول دمکراتیک قانون اساسی فاصله گرفت، همچنان با همان روحیه استوار و در مسیر دفاع از آزادی‌های اساسی در تاسیس و فعالیت‌های «جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت ایران» نقش موثری به عهده گرفت و نهایتاً در سال ۱۳۶۹ در پی امضای نامه موسوم به «۹۰ امضایی» به همراه جمع زیادی از اعضای نهضت آزادی، جبهه ملی و نیروهای ملی به رییس جمهور وقت، بازداشت و رنج‌های فراوان متحمل شد.

مرحوم دکتر نورعلی تابنده با پایداری بر روحیه صمیمی و اخلاقی، حتی پس از آن که به عنوان قطب سلسه عرفانی گنابادی معرفی شد نیز، همواره در دیدارهای خصوصی و نشست‌های عمومی یاران مهندس بازرگان حضور می‌یافت. ایشان در عموم اوقات این دوران، تحت تضییقات شدید امنیتی قرار داشت و در سالیان اخیر نیز، به رغم کهولت و بیماری، دورانی را در حصر خانگی به سر برد.

نهضت آزادی ایران درگذشت آن انسان عارف و خدمتگزار را به ملت ایران، خانواده محترم، فقرای گنابادی و علاقمندان آن مرحوم تسلیت می‌گوید و برای بازماندگان، صبر جمیل و برای آن بزرگوار، شادی و آرامش ابدی مسئلت دارد.

نهضت آزادی ایران

۴ دیماه ۱۳۹۸