«سوره حج و انبیاء»؛ اماته و احیاء و زلزال در قرآن مجید

۸۹۰

آیاتی از سوره الأنبیا سوره ۲۱  از قرآن مجید آیات ۱۰۸ تا ۱۱۲ 

آیات پایانی از سوره انبیاء 

قُلْ إِنَّمَا یُوحَى إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَهَلْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ ﴿۱۰۸﴾

فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ آذَنْتُکُمْ عَلَى سَوَاءٍ وَإِنْ أَدْرِی أَقَرِیبٌ أَمْ بَعِیدٌ مَا تُوعَدُونَ ﴿۱۰۹﴾

إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ مِنَ الْقَوْلِ وَیَعْلَمُ مَا تَکْتُمُونَ ﴿۱۱۰﴾

وَإِنْ أَدْرِی لَعَلَّهُ فِتْنَهٌ لَکُمْ وَمَتَاعٌ إِلَى حِینٍ ﴿۱۱۱﴾

قَالَ رَبِّ احْکُمْ بِالْحَقِّ وَرَبُّنَا الرَّحْمَنُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ ﴿۱۱۲﴾

خداوند در این آیات می  فرماید :

بیان کن به مردم به ایشان بگو! من شخصیتی هستم که به من وحی می شود تا ابلاغ بکنم که خداوند یکتاست و شریکی ندارد. و نسبت به این امر به شما آگاهی بدهم که خداوند را بشناسید و بپرستید و غیر از خداوند یکتا سر در برابر ارباب متفرقه فرود میاورید. مسلم باشید. آیا شما در جرگه مسلمین هستید؟ برای یگانگی خداوند و تسلیم اوامر خداوند بودن.

اما اگر روی برگردانید (اما اگر از این هدایت و راهنمایی و نصیحت روی برگردانید) من بشما آگاهی دادم (مطلبی که باید به گوش شما فرو می رفت را بیان کردم) حال اینکه نتیجه کارهایی که شما می کنید و نتیجع معارضه و مبارزه ای که علیه راه حق می کنید و نتیجه حرفهایی که من دارم می زنم بالاخره یک روز آشکار و مشخص میشود و آنروز مشخص می شود که من بر طریق حق بوده ام یا شما که باطلید داشتید درست می گفتید. اما مشخص نیست که آنروز که روز نتیجه گیری و آشکار شدن حق از باطل و تفکیکشان از یکدیگر است بزودی فرا می رسد یا حالا باید صبر کنیم. آن چیزی که به شما وعده داده شده بزودی بوقوع می پیوندد یا به درازا می کشد.

خداوند هر چیزی را که شما کتمان کنید یا هر چیزی که آشکارا با صدای بلند بیان کنید نسبت به آن آگاهی دارد. چیزی را از خداوند نمی شود پنهان کرد خداوند نسبت به نیتها آگاهی دارد. درنگ و تأخیری که وجود دارد برای این است که شما مورد امتحان قرار بگیرید یعنی مشخص شود با گذشت زمان ذات آدمها بیرون می ریزد و آنچه در درون خودشان پنهان می کردند آشکار  و رو می شود. دوستی هایشان و دشمنی هایشان و دوری و نزدیکی هایشان برای خودشان بر اساس یک نقشه ای صورت می گرفته و بالاخره یک روزی می رسد که اینها آشکار و عیان میشود.

خداوندا! تو بین ما حکم کن ، پروردگار ما خدای مهربان است که بر ابطال آن چیزی که شما برخلاف حق می گویید من از او یاری می طلبم و فقط هم باید از خداوند یاری خواست.

سوره الحج ، سوره ۲۲ از قرآن مجید ، آیات آغازین این سوره از ۱ تا آیه ۷

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَهَ السَّاعَهِ شَیْءٌ عَظِیمٌ ﴿۱﴾

یَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَهٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ کُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَتَرَى النَّاسَ سُکَارَى وَمَا هُمْ بِسُکَارَى وَلَکِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِیدٌ ﴿۲﴾

 وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یُجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّبِعُ کُلَّ شَیْطَانٍ مَرِیدٍ ﴿۳﴾

کُتِبَ عَلَیْهِ أَنَّهُ مَنْ تَوَلَّاهُ فَأَنَّهُ یُضِلُّهُ وَیَهْدِیهِ إِلَى عَذَابِ السَّعِیرِ ﴿۴﴾

یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَهٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَهٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَهٍ مُخَلَّقَهٍ وَغَیْرِ مُخَلَّقَهٍ لِنُبَیِّنَ لَکُمْ وَنُقِرُّ فِی الْأَرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُکُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّکُمْ وَمِنْکُمْ مَنْ یُتَوَفَّى وَمِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْلَا یَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیْئًا وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَهً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَیْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ کُلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ ﴿۵﴾

ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ یُحْیِی الْمَوْتَى وَأَنَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿۶﴾

 وَأَنَّ السَّاعَهَ آتِیَهٌ لَا رَیْبَ فِیهَا وَأَنَّ اللَّهَ یَبْعَثُ مَنْ فِی الْقُبُورِ ﴿۷﴾

هفت آیه اول سوره حج است ؛ آیه اول با زلزله شروع می شود.

ای مردمان خداترس و پرهیزگار باشید که زلزله روز قیامت بسیار بزرگ و واقعه سختی است. زلزله ای که می آید و همه چیز را زیر و رو می کند. این زلزله مخوفی است از این زلزله بیم داشته باشید از خداوند بیم داشته باشید.

چرا از زلزله صحبت می کند؟ یعنی زیر پای ما سست است یعنی هر لحظه ، هر ثانیه یک امری بطور ناخواسته و خارج از کنترل می تواند پیش بیاید هرچقدر هم آدم به خیال خودش حواسش جمع باشد و بخواهد همه چیز را زیر کنترل بگیرد. بزرگترین تأسیسات تولیدا نرژی الکتریکی در نیروگاه فوکوشیمای ژاپن درست شده با نهایت ظرافت و دقت مهندسان بسیار خبیر درست شده سازه های بکار رفته برای استحکام حداکثری برای همه چیز است امواج دریایی و لرزه های زیرزمینی را محاسبه کرده اند. چیزی نمانده که در حسابشان وارد نشده باشد آنجا یک نیروگاه اتمی درست کرده اند که برق بخش مهمی از ژاپن را تأمین می کند اما زیر پا سست است یعنی خارج از تمامی این محاسبات، یهو همه اینها کن فیکون میشود. نه تنها این نیروگاهها نابود میشود بلکه تمام مواد اتمی و رادیو اکتیو شروع به نشتی به آب دریا می کند و آب دریا را آلوده می کند و ماهی ها و موجودات زنده ای را که در دریا هستند دیگه غیرقابل ارتزاق می شوند و اگر هم زنده بمانند دیگر نمیشود آنها را صید کرد و با آن صید غذا درست کرد. همه چیز تحت شعاع قرار می گیرد یعنی یک دفعه تبدیل به شهر مردگان و مرکز مرگ می شود هم خشکی هم تری هم ساحل هم دریا . همه چیز. درحالیکه تمام محاسبات انجام شده بود نسبت به خداوند تقوا بورزید، و بفهمید که زیر پایتان سست است. یک دفعه یک اتفاقی در هر لحظه می تواند برایتان بیافتد که خارج از تصورتان و پیش بینی تان باشد همه چیز را زیر و رو کند و از بین ببرد برای این لحظه آماده باشید. هشدار به این منظور داده میشود.

این شیء عظیم است. این چیزی نیست که کسی نه انتظارش را داشته و نه برایش قابل کنترل بوده است. آنجا توصیف می کند ، آنوقت این یک تابلوی قیامت را در برابر آدم قرار می دهد که آدم نمی تواند به آن فکر کند.  از طریق بیان یک چیزی را مجسم می کند.

یعنی آن روز آن زلزله وقتی می رسد، آن خانمهایی که با آرامش نشسته اند و به فرزندشان شیر می دهند وقتی میز و صندلی و گهواره از زیر پایشان در می رود و از هر سو زمین فرو می رود و زمین دهان باز می کند هر کسی از یک گوشه ای فرار می کند. بی اختیار بدون اراده ، انسان تمرکز و کنترل و اراده اش را از دست می دهد ابتدایی ترین واکنشهایی را که سیستم عصبی اش ممکن است انجام دهد را انجام می دهد تا از این مهلکه بیرون برود.

و کسانیکه باردار هستند بچه هایشان را پیش از موعد وضع حمل می کنند. یک چنین واقعه ای خوف انگیزی اتفاق می افتد و مردم سرگردان هستند. مثل اینکه قوه عاقله شان بر اثر استفاده از ماده سکارا از کار کار افتاده باشد در حالیکه مست نیستند اما قوه عاقله از کار افتاده دیگر نمی توانند محاسبه کنند که الآن باید چکار کنند یعنی گیج و سرگردان می شوند و مغزشان قفل می شود؛ سرگردان می شوند.

ولی عذاب خداست که بسیار شدید است. بسیاری از مردم هستند که بحثهای بیهوده و جدل درباره خداوند می کنند در حالیکه علمی نسبت به چیزی ندارند و از روی جهل جدل می کنند و شیطانهایی را پیروی می کنند که اراده کرده که اینها را فریب دهد.

شیطان عوام فریب است می داند که چگونه ذهن مردم رابدست بگیرد و آنها را فریب بدهد و از سردرگی شان حداکثر سوءاستفاده را برای سرفرماندهی انجام دهد.

اینجوری مقدر شده که هر کسی که دوستی شیطان را اتخاذ کند در زندگی قطعا توسط شیطان به بدبختی و سرشکستگی و فلک زدگی دچار می شود. گمراه میشود.

و شیطان کارش هدایت کردن است اما مقصدی که به آن سمت هدایت می کند سرنوشت دردناک و عذاب دوزخ است.

فراخوان می دهد.

شما قطعا دوباره با جسمتان زنده می شوید. جسمتان از همین ترکیباتی که در طبیعت وجود دارد و یکبار بصورت این جسمی که الآن دارید دوباره از همین ترکیبات طبیعی درست می شود تجدید میشود این را «بعث» می گویند. و شما دوباره در همین جسمتان حضور پیدا می کنید و آنوقت باید به حساب اعمالتان رسیدگی شود و ثمره اعمالتان را ببرید اگر در این مسئله درنگ دارید و باور ندارید به تولد خودتان فکر کنید. که هیچ نبودید. از همین عناصر طبیعی که مجموع آن را «تراب» می گوید آفریده شده اید. و این مجموعه ترکیبات طبیعی اینها تبدیل به نطفه میشود ، و بعد ظهور اعضا و جوارح در حالت جنینی میشود. این جنین در حالت جنینی در رحم مادر این مراحل را ظرف نه ماه طی می کند تا به اجل مسمی یعنی به انتهای این تحول نه ماهه برسد. ما خارجتان می کنید از شرایط جنینی بصورت طفل متولد میشوید ولی پیش از اینکه این طفل متولد شود این تحولات صورت گرفته. یعنی چیزی که نبوده ، طفل نبوده به این ترتیب و در این پروسه آفریده میشود و بوجود می آید و بصورت طفل متولد میشود بعضی از شما زود از دنیا می رود بعضی بسیار پیر و فرتوت می شود همه چیز را فراموش می کند. به این ترتیب مرگ فرا میرسد. و دوباره این پروسه از نو آغاز میشود. زمینی که مرده و حیات در آن دفن شده و زمین مرده شده دوباره باران فیض الهی میر سد و آن خاک نطفه جدیدی از آن بوجود می آیدو این در تحول خودش دوباره تبدیل به یک طفل و انسان دیگری میشود و به این ترتیب این پروسه ادامه دارد این است که قرآن مجید می فرماید :

خداوند مردگان را زنده می کند و بر هر چیزی قادر است و آن ساعت پایانی هم فرا میرسد و تمام آنهایی که مرده بودند؛ اجسادی که خاک شده بودند و خاکشان غبار شده بود و از بین رفته بودند و ارواحی که جسمشان و جسدشان در قبرها جایگزین شده بود همه از نو احیا میشوند و زنده می شود.