انتقاد تند کیهان از پخش فیلم «آسمان محبوب» اثر داریوش مهرجویی در تلویزیون

۱,۱۰۰

 

«روزنامه کیهان» پخش فیلم «آسمان محبوب»، ساخته «داریوش مهرجویی»، از صداوسیما را ترویج فرقه‌های انحرافی در روز اربعین خواند.

روز پنج‌شنبه ۱۷مهر۱۳۹۹ فیلم «آسمان محبوب» از شبکه پنج سیما پخش شد. این فیلم محصول «سیما فیلم» در سال ۱۳۸۸ است و در بیست‌ونهمین دوره «جشنواره فیلم فجر» سال ۱۳۸۹ به نمایش درآمد و نامزد دریافت ۹سیمرغ بلورین و برنده دو جایزه ویژه هیئت داوران و بهترین بازیگر مرد شد.

آسمان محبوب اما پس از آن در لیست فیلم‌های مورددار قرار گرفت و قادر به نمایش عمومی نشد و نهایتا در پاییز سال ۱۳۹۴ اجازه ورود به شبکه نمایش خانگی را گرفت. حالا یک دهه پس از ساخت این فیلم، پخش آن از سوی صداوسیما با حمله تند کیهان مواجه شده است.

داریوش مهرجویی در سال ۱۳۷۳ فیلم پری را ساخت. فیلم پری هم مثل بقیه آثار او مایه عرفانی داشت و نیکی کریمی بعنوان بازیگر این فیلم نقش اول آن را به عهده گرفت.

فیلم روایتگر دختری جوان و دانشجوی ادبیات است که با خواندن کتاب کوچکی درباره سلوک عارفی گمنام درسده پنجم هجری قمری ، دچار تحولات فکری می شود.

مهرجویی در این فیلم بوضوح می گوید که این راه(سلوک) استاد می خواهد. می گوید که سلوک داشتن سالک مغایرتی با در جمع بودن او ندارد. مهرجویی می گوید که سلوک در میان مردم عادی و عامی است نه در دیر و کوه و گوشه نشینی.فیلم پری پر از صحنه های مکاشفه و رویاهای صوفیانه است.

مهرجویی در این فیلم عملا نشان میدهد که خود با فلسفه و مبانی عرفانی شناخت کامل دارد. او یک کار بلد است. فیلم “هامون” وی _که به گفته خودش_به نوعی شرح سرگشتگی خود “مهرجویی” بود. خواب های “حمید هامون” به اطمینان به خواب های مهرجویی شبیه است(به نقل از کارگردان).

وی کارگردانی است که دارای دغدغه های عرفانی است و به همین دلیل بهتر توانست احساس و روایت این سرگشتگی را بیان کند.

به گفته منتقدان ، در تاریخ سینما و ادبیات معاصر ایران هیچ اثری به این شفافی و جرات و صراحت به امر سلوک و عرفان نپرداخته است و اینگونه بی پرده با مخاطب روبرو نشده است.

تاختن روزنامه حکومتی کیهان بر مکتب درویشان بعنوان فرقه انحرافی و استفاده نابجا و غلط از نام بزرگان تصوف در متن گزارش این روزنامه

 

اینفوصوفی افتخار آن را دارد تا با هماهنگی و بنا به درخواست و با موافقت نگارنده ، مطالب، اسناد، شواهد و مقالاتی که برای ما ارسال می شود را منتشر نماید.

منتظر نظرات، پیشنهادات و انتقادات همراهان و یاران گرامی هستیم.

مقاله ای که از نظر گذشت یکی از مقالات دریافت شده از مخاطبان محترم اینفوصوفی است که برای بخش تماس با ما ارسال شده است.

 نظرات طرح شده در این یادداشت الزاماً بازتاب دیدگاه اینفوصوفی نیست.