فرمایشات آقای حاج دکترنورعلی تابنده مجذوبعلیشاه ؛ صبح دوشنبه ۲۱ مردادماه ۹۸

۱۴۹

بسم‌الله الرحمن الرحیم

عید سعید قربان را امروز به همۀ مسلمین جهان و بخصوص فقرا و برادرانی که در این مجلس حاضرند یا بعداً به مجلس می‌آیند یا می‌روند [تبریک می‌گویم]. عیدی است که خداوند خودش هم عید گرفته، یعنی ما آزادیم که همۀ ایّام را عید بگیریم، همۀ آن وقایعی که موجب تکامل و تعالی ما شده عید بگیریم. عید غدیر در رأسش است که همه می‌گیریم و اعیاد دیگر. امّا دوتا عید هست، عید قربان، اینها چون خود خداوند هم به نام عید از آنها ذکر برده، ما این عید را بالاتر می‌دانیم. دو عیدی که هستند از طرف خداوند، عید قربان است و عید غدیر. عید قربان در واقع عالی‌ترین قدم است در راه خداوند، به این معنی‌که خداوند وقتی تعیین راه را برای شیعیان و برای خاصّان خودش معیّن کرده است، آن قدم آخر در این روز گفته می‌شود. برای اینکه در راه سلوک و کسی که به سوی خدا قدم برمی‌دارد، تمام تعلّقاتی که به خودش بسته شده و در واقع او را می‌چسباند به دنیا، از خودش قطع می‌کند. خداوند در اوّل خلقت به ما دستور داده، یعنی چون از آن عالم معنویّت و عالم ارواح یک‌قدری آمده پایین، به ما دستور داده که در این راه هم به سوی خدا قدم برداریم. یعنی عید قریان بگیریم که در این عید، آن آخرین قطعاتِ آخرین کاه زندگی که ما را بچسباند به… آن را بعد بگذاریم کنار. در انسان غیراز این تعالیم و ترکیباتی که بشر فراهم کرده برای خودش، غیر از این خداوند برای بشر دو امر قرار داده، که چون انسان باید از همه چیز بگذرد، من‌جمله از ظواهر و حواشی که در زندگی، بشر خودش فراهم کرده، از اینها هم بگذرد، این دیگر این آخرین چیزی‌ است که بشر… . و برای اینکه خودش هم آگاه باشد که دارد فداکاری می‌کند و دارد دنبال حقیقت می‌گردد، یک این روزی را به نام روز قربان، عید قربان گفته‌اند.
در این روز به مناسبت اینکه سالک از تمام تعلّقاتی که برای او هست چشم می‌پوشد و درواقع آنها را می‌بُرّد، منتها خداوند باز این درس را در هرچیزی داشته، (…)خداوند همین جداشدن و دورشدن از همین تعلّقات، خود این‌را جشن قرار می‌دهد برای اینکه توجّه‌ کنند، توجّه ‌کنند در اینکه با وجود اینکه از مهم‌ترین چیزهای زندگی، یعنی بعد از حیات مهم‌ترین چیزی که برای زندگی لازم است، گوشت است، خوراک است، این خوراک را خودش به دست خودش از خودش قطع می‌کند. یعنی آن گوسفند یا حلالی که در دسترسش هست، به خیال خودش آن را حذف می‌کند. به خیال خودش از این جهتی که بعد چون به همه پرندگان و چرندگان این کار را می‌کنند و اینها هم این کار را بکنند. و به همین مناسبت که با طیب خاطر قسمتی از اموال خود را صرف می‌کند، با دست خودش خرج می‌کند، و از وسیلۀ دیگر(…). این است که این روز، روز عید است، عیدی است که خداوند خود عید قرارداده. ما دو روز را عید داریم از نظر خداوند، عید قربان و عید غدیر که هردو عید، یکی‌اش از نظر یادآوری از کاری که ما کردیم، فداکاری‌ای که کردیم در راه خدا، چیزهایی، اموالی از دست دادیم، یکی هم عیدی که خداوند به ما گفت به جبران یک چیزی که خودمان از دست داده‌ایم، به جبران آن، موهبتی کرده و برای ما خوراک فرستاد، می‌بینیم که(…) فرستاده خداوند، به‌این‌جهت(…).
در این عید برای کسانی که در حال انجام اعمال حجّ هستند، خاتمۀ اعمال حجّ، یعنی خاتمۀ اینکه با سلوک تمام مراحلش را حل کردند، آن مرحلۀ آخر رسیده است که از انواع اموالی که باعث حیات خودشان می‌شود، یعنی گوسفند که قرار است ما خودمان مصرف کنیم، آن را گذاشته، ولی اجازه نمی‌دهد که خودمان نخوریم، بلکه دستور می‌دهد که حتماً خود کسی‌که قربانی می‌کند، از آن قربانی قطعه‌ای بخورد. یعنی درواقع با قافله‌ای که رو به جلو به سمت کمال می‌رود، به ما دستور داده دنباله‌رو آن قافله هم باشید، با آن قافله شاید(…)
به این طریق عید قربان عیدی است که انسان جشن می‌گیرد برای اینکه آن قدم آخر را به سمت خداوند برداشته و آنچه داشته در راه خدا داده است، از جان و مال و هرچه داشته، تا به‌تدریج سایر جهات هم بعد دیده می‌شود کم‌کم. به‌این‌جهت ما دو عید داریم، دو عید مهم داریم، عید غدیر و عید قربان. عید قربان و عید اضحی، اعیادی است که خداوند تعیین کرده، ولی زندگی ما را جوری قرار داده که هرلحظه از جانب خداوند نعماتی برای ما می‌رسد و ما برای شکرگزاری آن نعمات، خودمان عید می‌گیریم. آنها هم کم از اینها نیست، منتها آنها نشان‌دهندۀ حکمت عملی و نهایت عملی انسان است.

ان‌شاءاللّه این عید سعید را به همه تبریک می‌گویم و خوشبختانه دولت‌ها این عید را و بعضی دولت‌‌ها دو روز را، در هر عیدی دو روز را تعطیل اعلام می‌کنند به عنوان عید، ما هم تعطیلی روز عید را بخصوص که امروز روز(…) هم هست، یعنی هم عید همیشگی داریم و هم عیدی که خداوند گفته است. این دو عید هردوی آنها برای ما مسلّم و محرز است و باید به این نیّت تبریک بگوییم. ان‌شاءاللّه عید مبارکِ بر همه شما باشد و همۀ خانواده‌های فقرا ان‌شاءاللّه با امن و سلامتی روزگار بگذرانند. برای عید غدیر هم، ان‌شاءاللّه عید غدیر هم ما جشن می‌گیریم و تعطیل خواهیم بود. ولی متأسفانه آن عظمت عید غدیر را ما درک نکردیم، در اینجا آن اهمیّت عید غدیر را بعداً خواهیم گفت، عیدی نیست که خداوند تعیین کند، عیدی است که بنابه امنیّت و ظهوری که به ما داده، معنوی(…)
ان‌شاءاللّه خداوند ما را به توفیق این زیارت برساند که ما بتوانیم زیارت کنیم، در ماه محرّم انجام بدهیم، ان‌شاءاللّه.
ما قدیم عید قربان را و بعضی اعیاد دیگر را جلسۀ جداگانه‌ای برای برادران و خواهران، آقایان و خانمها داشتیم، ولی متأسّفانه گردش روزگار به جایی رسید که آن را بر ما تلخ کرد، آن عید قربان. ولی عید قربان را ما دستور داریم که جشن و عید بگیریم و ما هم همین کار را می‌کنیم. هم ایّام عید را می‌گیریم، هم سایر ایّام را که همیشه در حال عید هستیم. ان‌شاءاللّه به سلامت و خوبی. (برویم، برویم پایین)
قدیم چون خانمها و آقایان، در یک جلسه، در یک روز بود، یعنی روز معیّنی بود، اوّل آقایان، بعد خانمها می‌آمدند، ولی فعلاً چون جا آن‌جور نیست، به این جای قدیم که مجلس فقری هم هست متوسّل شدیم و از این(…). پس حالا باید برویم خواهران را هم تبریک بگوییم. ان‌شاءاللّه.