وزارت خارجه آمریکا بار دیگر ایران را در فهرست کشورهای ناقض آزادی مذاهب جای داد

۸۶۸

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه روز ۲۹ آذر با اشاره به گزارش جدید خود درباره آزادی مذاهب در جهان، از ایران به عنوان یکی از نگرانی‌ها در موضوع آزادی مذاهب یاد کرد.

گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره آزادی مذاهب در جهان چند روز پیش ارائه شده بود اما مراسم معرفی آن توسط مایک پومپئو، وزیر خارجه، روز جمعه برگزار شد.

آقای پومپئو در آغاز متن سخنرانی‌اش تأکید کرد که «حفاظت از آزادی مذهبی در صدر سیاست خارجی دولت ترامپ است».

وزیر خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که امسال کشورهای فهرست «نگرانی خاص در زمینه آزادی مذاهب بین‌المللی» شامل نه کشور ایران، برمه، چین، اریتره، کره شمالی، پاکستان، عربستان سعودی، تاجیکستان و ترکمنستان می‌شود.

مایک پومپئو همچنین در توئیتی ضمن تأکید بر «تعهد تزلزل‌ناپذیر» آمریکا به حفظ آزادی مذاهب گفت انتشار فهرست جدید ناقضان آزادی مذهبی نشانگر آن است که وقتی به دینی حمله می‌شود «ما وارد عمل می‌شویم».

سم براون‌بک، نماینده ویژه آمریکا در امور آزادی مذاهب در جهان​، نیز در توئیتی نوشت: صراحتا گفته‌ایم که ایران را به خاطر تخطی‌هایش در حقوق بشر پاسخگو خواهیم کرد.​

وزارت خارجه آمریکا سال‌های گذشته نیز از ایران به عنوان یکی از کشورهای ناقض آزادی‌های مذهبی نام برده و به فشارها بر اقلیت‌های دینی در ایران، از جمله اهل سنت، بهائیان، نوکیشان سایر ادیان و دراویش، اشاره کرده بود.

در گزارش قبلی وزارت خارجه آمریکا درباره آزادی مذاهب که خرداد امسال منتشر شد، جمهوری اسلامی به سرکوب اقلیت‌های دینی متهم شده بود.

سم براون‌بک در مراسم ارائه آن گزارش گفته بود ایران «یکی از بدترین کارنامه‌ها» را در زمینه آزادی‌های مذهبی در سراسر جهان دارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به گزارش جدید وزارت خارجه آمریکا نشان نداده‌اند.

نهادهای مستقل بین‌المللی بارها از فشارها بر اقلیت‌های دینی در ایران انتقاد کرده و خواستار پایان دادن به تبعیض و آزار آنها شده‌اند.

نماینده ویژه آمریکا در امور آزادی مذاهب در جهان از جمله گفته بود بسیاری از بهاییان، مسیحیان، دراویش و یهودی‌ها در ایران «به خاطر باورهایشان به زندان می‌افتند، از حق تحصیل در دانشگاه محروم می‌شوند، به آرامگاه‌هایشان بی‌احترامی می‌شود و حتی در برخی موارد مجازات‌شان اعدام است».

منبع : رادیو فردا