گوهر دریای عشق

تفسیر سوره یوسف برگردانی از کتاب مستطاب بحرالمحبه فی اسرار الموده

۶۱۳

کتاب گوهر دریای عشق تفسیر سوره یوسف از قرآن مجید است.

سوره یوسف دوازدهمین سوره قرآن مجید مشتمل بر ۱۱۱ آیه که در جزء ۱۲و ۱۳ آمده است.

این کتاب برگردانی از کتاب مستطاب بحرالمحبه فی اسرار الموده یا احسن القصص در تفسیر سوره یوسف (ع) نوشته شیخ احمد غزالی قطب هفتم سلسله نعمت اللهی است.

مقدمه این کتاب را مربی عرفان جناب آقای حاج دکتر سیدمصطفی آزمایش نوشته اند و ترجمه ارزشمند آن اثری است از جناب آقای افشین ساجدی.

جناب شیخ احمد عزالی طوسی درگذشته به سال ۵۲۰ هجری بی گمان برجسته ترین چهره عرفانی قرون پنجم و ششم و یکی از مفاخر تمام دوران فرهنگ و ادب ایران بشمار می رود.

گرچه پارسی نگاری یک قرن پیش از او به همت بزرگانی چون رودکی سمرقندی ، ابو شکور بلخی، ابو الموید بلخی، منجیک ترمذی، دقیقی طوسی، فردوسی طوسی و …در صناعات نظم و نثر آغاز گشته بود ، ولی بی گمان جناب شیخ احمد غزالی نخستین عارفی بود که در حوزه عرفان و تصوف پارسی نگاری را آغاز کرد و سرسلسله سرآمدانی همچون عین القضات همدانی، شیخ فخرالدین عراقی و عبدالرحمن جامی گردید.

بدین ترتیب گرچه بخش بزرگی از آثار جناب شیخ احمد غزالی به زبان پارسی نگاشته شده اند که علاوه بر محتوای بسیار گرانبهاء عرفانی، همچنین از غنای نثر و سبک و اسلوب نگارش بینظیری بهرمند می باشند و خود مُبدِع سبکی نوین و بی بدیل در ادبیات فارسی بشمار می روند که پیش از آن مسبوق به سابقه در زبان فارسی نبوده است با اینحال این عارف برجسته به مقتضای زمان ، بخشی از آثار خود را نیز به زبان عربی نگاشته که یکی از آنها همین کتاب حاضر به نام “بحرالمحبه فی اسرارالموده ” می باشد که به نام “احسن القصص فی تفسیر سوره یوسف” نیز معروف است و در آن ضمن ارائه تفسیری عرفانی از سوره مبارکه یوسف علیه السلام ، عالی ترین حقایق روحانی و دقیق ترین نکته های نورانی را با زبان رمز و اشاره بیان فرموده و بدینگونه پرده های بسیاری را برای پیروان دین و سالکان مسالک یقین برگشوده اند.

ترجمه فارسی این اثر گرانقدر تحت عنوان “گوهر دریای عشق ” برای اولین بار در اختیار علاقمندان فارسی زبان، عرفان دوستان و عاشقان مکتب انسانساز تصوف وعرفان به صورت فایل پی دی اف در سایت اینفوصوفی قرار می گیرد.

این اثر را نگارنده آن جناب آقای افشین ساجدی در اختیار سایت اینفوصوفی قرار داده و این مجموعه افتخار آن را دارد که آن را برای استفاده مخاطبان در فضای سایبری منتشر نماید.

این ترجمه تقدیم شده به استاد عرفان و مربی باطن جناب آقای حاج دکتر سیدمصطفی آزمایش.

آدرس ایمیل تماس با نویسنده : [email protected] 

برای مشاهده فایل پی دی اف بر روی لینک زیر کلیک کنید:

گوهر دریای عشق-افشین ساجدی