از هفته گذشته و تنها با نصب مجسمه «ساز سنتی دف» در میدان مولوی شهرستان «تکاب» بحرانی سیاسی در این منطقه کلید خورد.
مجسمه دف به ابتکار شهرداری تکاب شهری که در استان آذربایجانغربی قرار گرفته، وسط یکی از میدانهای اصلی این شهرستان نصب شد تا به گفته مدیران شهرداری «جاذبه گردشگری» باشد برای شهروندان و مسافرانی که به تکاب میآیند.
حالا و با خطبه اخیر حجتالاسلام «عیسی برادری»، امامجمعه تکاب، مجسمه دف که قرار بود نمادی شود از وحدت میان شیعه و سنی، خود به محل نزاعی میان شهروندان پیرو این دو مذهب اسلامی تبدیل شده است. حاشیههای که البته شعلهور کردن آتش درگیری قومی نیز در آن پررنگ به چشم میآید.
امامجمعه تکاب در خطبه هفته گذشته خود که با زبان ترکی ایراد شد، خورشید کوچک نقش بسته بر میانه این مجسمه را نمادی از پرچم کردستان دانسته و مسوولان شهرداری را به تبلیغ قومگرایی کُردی متهم کرده است. نکته اینکه شهردار تکاب از شهروندان کُرد و سنی مذهب به شمار میآید.
عیسی برادری، امامجمعه تکاب در خطبههای نماز جمعه تکاب با متهم کردن «ناصح محمدخانی»، شهردار این شهر به بر هم زدن آرامش مردم با نصب مجسمه دف در میدان اصلی این شهر گفته است: «چرا باید در این شهر با این تعداد شهید و آزاده و انسانهای بزرگ و فرهیخته فرهنگی باید المانی انتخاب شود با این حجم از حاشیه که دستآویز دشمن شود؟ چرا بایستی با دور زدن قانون و لجاجت عملی انجام بگیرد. جناب آقای شهردار، یک عده شما را وارد حاشیه کردهاند. برای ما قومیت و زبان مسوول مهم نیست. قانون معیار است.»
عیسی برادری، امامجمعه تکاب، با اشاره به نقش و نگار وسط مجسمه دف که او آن را نماد پرچم کُردی دانسته خطاب به مسوولان شهرداری تکاب گفت: «سری به فضای مجازی بزنید تا ببینید چه کسانی این المان را تایید کردهاند و به پرچم چه کسانی تشبیه کردهاند. این مایه تاسف و شرمندگی است. ما به المانسازی شما اعتماد نداریم. شما در داخل این المانها چیزهای دیگری را جاسازی میکنید.»
امامجمعه تکاب در خطبههای نماز جمعه، اعضای کُرد شورای شهر، فرماندار و استاندار این شهرستان را به هماهنگی با شهردار برای طراحی و نصب این مجسمه در میدان اصلی شهر متهم کرد و خواستار پاسخگویی آنها شد. بعدازاین سخنان، شهرداری بخشی از حلقههای کوچک وسط مجسمه دف را حذف کرد.
شهرستان تکاب با هشتاد هزار نفر جمعیت در آذربایجانغربی از شهروندانی ترک و کُرد و با دو مذهب شیعه و سنی تشکیل شده است. پیشازاین هم برخی از رسانهها و وبسایتهای مخالف این شهردار کُرد ازجمله «گوناز تی وی» خورشید وسط مجسمه دف را نماد «حزب پژاک» دانسته و اعلام کردند: «این نماد تروریستی با مشارکت اعضای کُرد شورای شهر تکاب و به سفارش «ناصح محمدخانی» شهردار پان کورد و دیواندرهای این شهر با هزینه میلیونی در شهر دیواندره ساخته شده و به تکاب منتقل شده است. نمونه مشابه این دف پیشتر در شهر سنندج نصب شده است.»
اما خود «ناصح محمدخانی» شهردار تکاب در حاشیه نصب این مجسمه، ۹۹ حلقه کوچک نقش بسته بر تاروپود آن را نمادی از «اسما الهی» دانسته بود.
به گفته یک منبع آگاه، بعد از سخنان «عیسی برادری»، امامجمعه تکاب علیه شهردار این شهر، تعدادی از شهروندان که گفته میشود از حامیان امامجمعه بودند به دفتر او ریخته و با عوامل شهرداری درگیر میشوند.
این شهروند تکاب که نخواست نامی از او منتشر شود، مدعی شد حمله جدید امامجمعه به شهرداری و شورای شهر، «با هدف انتقامگیری به خاطر افشای اسناد فساد اقتصادی حجتالاسلام برادری» انجام شده است. بعد از خطبههای نماز جمعه، نزدیکان آقای برادری با حمله به دفتر شهردار، او را هل داده و با دو نفر از کارمندان شهرداری درگیر شدند.
اعطای ۵۵ میلیارد تومان از سوی «معدن طلای زرشوران» تکاب به دفتر امامجمعه این شهرستان به بهانه هزینه در بخشهای مختلف عمرانی، فرهنگی و مذهبی یکی از این اسناد است. برجسازی در قم و خرید ارزان زمینهای شهرستان تکاب با همراهی اداره اوقاف این شهرستان تنها بخشی از اتهاماتی است که در ماههای اخیر برای عیسی برادری، امامجمعه این شهر مطرح شده است.
به گفته منبع آگاهی که با «ایرانوایر» گفتگو کرده نگرانی اصلی حامیان ناصح محمدخانی شهردار این شهر، ادامه فشارها برای برکناری او به بهانه نصب مجسمه دف در میدان مولوی شهر است: «تکاب یکی از معدود شهرهای ایران است که در طول عمر شورای شهر پنجم، هفت شهردار عوض کرده است. آقای محمدخانی در طی سه سال گذشته هفتمین نفری است که بهعنوان شهردار و سرپرست شهرداری به خود دیده و بیشتر این بیثباتیها به گردن امامجمعه این شهر است که میخواهد منافع خود را در این شهر ثروتمند حفظ کند.»
منبع : ایران وایر – میلاد پورعیسی