قسمت چهارم؛ «سخن و سوالاتی چند از حسینعلی کاشانی یکی از نمایندگانِ مُهر بر دهن زده!»

۱,۰۴۲

قسمت چهارم 

حال میپردازیم به ادامه ی گفتار درباره ی بیانیه ای که توسط نمایندگان افتخاری در زمان حصرِ حضرت آقای دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه ارواحنا له الفدا از طرف معظم له   برای فقرای استان گیلان صادر کرده و آقای حسینعلی کاشانی در کانال شخصی خود و کانال تاسیس شده توسط میر یونس جعفری ( مهرتابنده ) و کانال حاج محمد تابنده ( مزار بیدخت ) به سمع و نظر فقرا رسانده شد.

در بند آخر یعنی بند ۶ این بیانیه ی مختص فقرای استان گیلان آمده :

برادر مکرم آقای حسینعلی کاشانی بیدختی وفقه الله!

آقای کاشانی مگر شما جزو فقرای استان گیلان هستید؟

شنیده اید که در مثال مناقشه نیست مرا به یاد یک کارتون انداختید که زمان بچگی مان پخش میشد بنام زِبل خان، این زبل خان همه جا بود اینجا و آنجا و در نهایت زبل خان همه جا…

واقعا گیلانی های عزیز نمیدانستند چه گوهری در میان خود دارند و شما جزو افتخاراتی هستید که یکی از گیلانیها بودید و کسی خبر نداشت؟!

قطعا همین است چون اگر گیلانی نبودید که در بیانیه مختص گیلانیها مورد خطاب قرار نمیگرفتید، عجیباً غریبا…

به شما دستور داده اند ( از تاریخ ۸۶۰۱۲۰۱۹ ) بطور مرتب به استان گیلان سفر کنید!

سوال مهمی از آقای کاشانی دارم میخواستم بپرسم که از تاریخ فوق شما بصورت نامرئی مرتباً به مجلس رشت می آمدید؟

چون گیلانی ها بخاطر ندارند که بصورت مرئی و قابل رویت شما را مرتبا در مجلس دیده باشند پس قطعا باطنی می آمدید؟!

امکان ندارد شما خلاف امر عمل کنید درست است؟

اصلا کل فقرای دنیا شما را با شعارِ درویشی یعنی اطاعت امر میشناسند، پس آن همه نظم و ترتیب مجالس رشت هم کار شما بوده جناب؟

عجیب است و جای تاسف دارد که گیلانیها اینها را درک نکرده اند و از زحماتتان تشکر ویژه و خاص نکردند، البته چند نفری نیابتاً از طرف همه ی گیلانیها هستند که از شما پذیرایی ویژه میکنند و حتی ویلا اجاره میکنند و سفره های رنگین میگسترانند و تازه به شما ” آقاجان” هم میگویند چون کلا حضرت آقا و فرمایششان رو فراموش کردند و مخصوصا عنایاتی که جناب آقای معروفی به آنها کرده….افسوس

ببخشید آقای کاشانی یک سوال دیگر هم به ذهنم‌ رسید، البته چون شما با زبان خودتان گفتید که مامور روشنگری هستم این همه سوال از شما میکنیم که شما روشن گری کنید، سوالم اینست:

مجلس درویشی مگر جای واعظ است؟

وعظ مگر مربوط به مدرسه و منبر نیست؟

با اینکه جناب آقای حاج شیخ عبدالله صوفی املشی( درویش عزت علی) اعلی الله مقام الشریف در کسوت روحانیت بودند ولی در حسینه و منزلشان منبری ( جهت مواعظ ) وجود نداشت و بعد از رحلت ایشان نیز که جناب آقای محمد علی معروفی ( صادق علی ) طبق امر و عنایت حضرت مولاناالمعظم به مقام شیخیت رسیدند و اجازه دستگیری دارند، نیز منبری نداشتند و رسم و رسوماتی از وعاظ و اینگونه علوم نداشته و ندارند در ثانی چطور میشود با وجود مبارک چنین شیخ بزرگواری شما بیایید و وظایف فقری را به فقرا بیاموزید؟

مگر شیخ بزرگوار رشت مامور تعالیم عرفانی و آمر به وظایف فقری نیستند که نیاز به شخص شما باشد؟

شما که در منابر به فقرا توصیه و تاکید بر اطاعت امر میکنید بد نیست مجددا نگاهی به فرمان صادره از طرف حضرت ایشان به آقای معروفی داشته باشید خصوصا آن قسمت که میفرمایند:

برادر مکرم آقای محمد علی معروفی که مدتها عملاً در محضر شادروان آقای صوفی عزت علی شاگردی کرده و امتحان صدق و صفا داده…..الخ

آقای کاشانی شاگردی کدام بزرگوار را ایشان مفتخرند؟

شما که شاگردی مرجع تقلیدی چون علوی گرگانی را افتخار میدانید و اجازات و حتی دکترای افتخاری از طرف آن شخص را دارید و اینک همه میتوانند در اندک ترین زمان فتوای استاد شما را در جستجوگر پیدا کنن و ببینند که چقدر به پیر و مراد درویشان و بزرگ وقت بی ادبی و جسارت کرده، چطور میتوانید در جایی که یکی از بزرگترین شاگردان جناب آقای درویش عزت علی رحمه الله علیه تشریف دارند درس فقری و آداب درویشی و بقول خودتان مواعظ داشته باشید؟

اگر جناب آقای معروفی در برابر این همه بی حرمتیهای شما و عواملتان در استان سکوت اختیار فرموده اند دلیلش را میتوانید در همین فرمایش حضرت ایشان پیدا کنید که برایتان نوشتم.

آقای کاشانی فراموش نکنید که جناب آقای معروفی طبق فرمایش و امر حضرت آقا در فرمان اجازه نماز جماعت ایشان مصداقِ ” تواصو بالصبر و تواصو بالحق ” هستند. ( توصیه به حق و سفارش به صبر و استقامت )

هیچ وقت یک انسان پاک و “صادق” با شخص کذاب بحث نخواهد کرد و خودتان بهتر میدانید که از قدیم گفته اند : جواب ابلهان خاموشیست….

مگر ما در زمان قاجار زندگی میکنیم که اگر قطب وقت دستور یا پیامی داشته باشند شخص ثالثی باید بعنوان پُست چی پیامها را ببرد؟

جناب آقای معروفی که ماهی یک جلسه شرفیاب وجود نازنین حضرت مولا میشدند و علاوه بر آن در منزل وسیله ارتباطی هم دارند که اگر معظم له امری داشته باشند مستقیم و بی واسطه به شخص آقا برسانند با توجه به اینکه مشایخ از طریق باطنی هم با بزرگ وقت ارتباط دارند.

آقای کاشانی لطف کنید پاسخگو باشید و پیشنهادی هم دارم ، بهتر است در پسوندتان بعد از کلمه ی مقدس بیدختی، کلمه ی گیلانی را هم اضافه کنید چون اینطور بنظر میرسد که با این بیانیه مشهود و واضح شما از فقرای گیلان هستید!

منتظر پاسخ و مواعظی که گفتید هستیم.

ارادتمند

دریوزه

  • بیشتر بخواهید : 

مقالات وارده؛ سخن و سوالاتی چند از حسینعلی کاشانی یکی از نمایندگانِ بی پاسخ

قسمت دوم ؛ سخن و سوالاتی چند از حسینعلی کاشانی یکی از نمایندگانِ بی پاسخ

قسمت سوم ؛ سخن و سوالاتی چند از حسینعلی کاشانی یکی از نمایندگانِ بی پاسخ

متن نامه حضرت آقای حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه ارواحنافداه خطاب به فقرای استان گیلان

  شنبه ٨ دی‌ماه ١٣٩٧

هو

١٢١

«إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ»

حضور فقرای محترم استان گیلان وَفَّقَهُمُ‌الله

با سلام به همه فقرا از درگاه خداوند ازدیاد حال محبت ایمانی و توفیق اجرای تعهدات فقری و عرفانی را برای تمام فقرا مسئلت دارم و توجه فقرا را به نکات مهمی جلب می‌نمایم و امیدوارم با اجرای آنها مکتب حق و اولیای او را یاری نمائیم تا مشمول عنایات او قرار گیریم :

۱- تمام آقایان مشایخ محترم این سلسله جلیله فقط اجازه دارند در محدوده دستوراتی که به آنها داده شده است،‌عمل نموده و به فقرا برسانند لذا نباید نظرات شخصی و سلیقه ای خود را به فقرا تحمیل نمایند. و یا مکاشفات و مشاهدات خود را ترویج دهند.

۲- فقرا باید از هرگونه گفتار و کردار غلو آمیز و اغراق در حق مشایخ و مجازین خودداری نمایند چون اینگونه گفتار و کردار اثر سوئی در حال دیگر فقرا داشته و نیز بیگانگان تصور می‌کنند عقیده و نظر بزرگان سلسله است.

۳- آقایان مشایخ و مجازین به فقرایی که افتخار خدمت دارند یا اطرافیان خود نباید آنقدر اجازه و اختیار بدهند که در امور فقری یا مسائل شخصی و خانوادگی آنان دخالت نمایند و از این نزدیک بودن ظاهری سوءاستفاده های مادی و شخصی نمایند زیرا بعضی از آنان ممکن است از عوامل نفوذی بوده و یا دارای اغراض و مقاصد دنیوی باشند.

۴- با اظهار خشنودی از حال محبت فقرای رشت و حضور آنان در مجلس شب جمعه لازم است فقرا در رشت مراعات حال ضعف و کسالت شیخ محترم آقای محمدعلی معروفی صادقعلی حفظه‌الله را نموده و غیر از مجلس فقری مزاحم ایشان نشوند و برای ملاقات مسافرین نیز فقط یک روز در هفته تعیین شود و در غیر آن زمان معین ملاقات ننمایند. و نیز آقای معروفی تا رفع کسالت جسمی و روحی از دستگیری و تشرف خودداری نمایند.

۵- در رشت فقط برادر مکرم آقای دکتر جلیل الدین سرور زیدتوفیقه علاوه بر اجازه اقامه جماعت، مسئول اخذ وجوهات الهی هستند بنابراین اگر شخص دیگری تاکنون دریافت می‌نموده باید وجوهات را با صورت اسامی پرداخت کنندگان به ایشان تحویل داده و رسید دریافت نمایند.

۶- برادر مکرم آقای حاج حسینعلی کاشانی بیدختی وفقه الله همانطور که در نامه مورخه ٨۶.١٢.١٩ دستور داده ام بطور مرتب به استان گیلان سفر نموده و نظم و ترتیب مجالس فقری را اداره نموده با سخنان و مواعظ خود فقرا را با وظایف فقری و تعالیم عرفانی آگاه و آشنا نمایند.ضمناً دستورات و پیامهایی را که از طرف این فقیر به آقای معروفی و فقرا ابلاغ مینمایند لازم الاجرا می باشد. انتظار دارم آقای معروفی و فقرای استان گیلان با همکاری و کمک به ایشان در رونق صوری و معنوی این سلسله جلیله موفق باشند.

التماس دعا
حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه

اینفوصوفی افتخار آن را دارد تا با هماهنگی و بنا به درخواست و با موافقت نگارنده ، مطالب، اسناد، شواهد و مقالاتی که برای ما ارسال می شود را منتشر نماید.

منتظر نظرات، پیشنهادات و انتقادات همراهان و یاران گرامی هستیم.

مقاله ای که از نظر گذشت یکی از مقالات دریافت شده از مخاطبان محترم اینفوصوفی است که برای بخش تماس با ما ارسال شده است.

 نظرات طرح شده در این یادداشت الزاماً بازتاب دیدگاه اینفوصوفی نیست.