انسان متشکل از جسم و روح است. انسان معجونی از هردواست. جسم پتانسیلهایی دارد و محدودیتهایی نیز دارد اما ترکیب تن و روان «آدم» (بشر،انسان) است. جهان مادی، جهان نسبیت است. براساس قرآن مجید، بنیان آفرینش افراد بشر بر ضعف است. اما انسان یک جوهر متحول دارد که همان نیروی الفالق است. انسان مجموعه تن و روان است و ذهن برای عبور از دهلیزها و دروازهها باید از تن بگذرد، پس در سلوک باید از تن عبور کند، به همین دلیل سلوک تن و روان نامیده میشود. اما اراده تغییر در وجود شاگرد باید وجود داشته باشد.
مجموعه آموزه های دکتر سیدمصطفی آزمایش
در همین رابطه بیشتر بخوانیم :
بخش نخست ؛ «از خود به خود با خود!»
بخش سوم ؛ «برون فکنى یا پراندن جان از چله کمان دل»
بخش چهارم؛ «واژه نامه اوپانیشاد»
بخش پنجم؛ «اسرار سلوک و کردار نیک»
بخش ششم؛ «تکنیکهای روزانه برای تطهیر بدن»
بخش هشتم؛ «آجنا چاکرا یا چشم سوم»
بخش نهم؛ «چاکرای بیندو» و روش بیدار کردن آن
بخش یازدهم ؛ پرنو اعظم در آسانای لاک پشت
بخش دوازدهم ؛ پادم آسانا مراقبه انفاسی «رشد آجناچاکرا»
بخش سیزدهم؛ «پادم آسانا» تمرکز ذهن، ضبط نَفَس و تمرکز بر زمزمه قلب
بخش پانزدهم؛ آماده کردن بدن برای مراقبه در موقعیت نیلوفر
بخش شانزدهم؛ «جستجوی مربی کاردان»
بخش هفدهم؛ هفت مقدمه برای فعال کردن چاکرای ششم یا آجنا چاکرا
بخش هجدهم؛ «صبر و ثبات قدم در مراحل سلوک تن و روان»
بخش نوزدهم؛ «راز و رمز ارتباط میان آدم صفى الله و هندوستان»
بخش بیستم؛ ضرورت فعال کردن چشم سوم در مکتب سلوک انشائی تن و روان
بخش بیست و یکم؛ آمادگیهای مقدماتی برای سلوک
بخش بیست و دوم؛ «نماز فارسی و نماس هندی»
بخش بیست و سوم؛ ادراک و معرفت فراحسی
بیست و چهارم؛ اهمیت بازکردن چشم سوم بر اثر ممارست و ورزیدگی
بیست و پنجم؛ هدف از بازکردن چشم سوم چیست؟
بیست و ششم؛ نیروی جاذبه و باز کردن چاکراها
بیست و هفتم؛ تاریخچهای مختصر از «مکتب انشائی سلوک تن و روان» در بستر تحول جوهری
«سماع»؛ رکن اساسى سیرتحول انشائى جوهرى در مکتب سلوک تن و روان
قسمت دوم؛ تاریخچه تکوین «سماع دَوَرانی»
قسمت سوم؛ تاریخچه تکوین سماع دَوَرانی و ویژگیهای آن
توضیحات تکمیلی پیرامون مکتب سلوک تن و روان
تشابهات زندگی بودا سیذارتا گوتاما و جناب شیخ ابراهیم ادهم بلخی
گفتاری چند پیرامون دیباچه گلستانِ شیخ اجلّ سعدی شیرازی
عین الیقین ؛ بیان اصل قطعیت ناشی از مشاهدات فراحسی از طریق بازکردن چشم سوم
مرکز حس مشترک در مغز و کارکرد آن
بررسی اصول مکتب انسانساز سلوک انشائی تن و روان در بستر سیرتحول جوهری
چگونگی نحوه پرورش قوای فراحسِ روح
دیدگاه واقعگرایانه نسبت به بحث انسان کامل
چرایی سفر شیخ حسن بصری از جنوب غربی ایران به خراسان در شمال شرقی ایران
خراسان بزرگ؛ مرکز بزرگ آموزههای مکتب انسانساز بودا در بامیان بلخ
خراسان بزرگ قسمت سوم؛ مرکز بزرگ آموزههای مکتب انسانساز سلوک تن و روان
خراسان بزرگ قسمت چهارم ؛ مرکز بزرگ آموزههای مکتب انسانساز سلوک تن و روان